Aflevering 10 - De Zeven Koningen van Rome: Deel 6 - Lucius Tarquinius Superbus

Een afbeelding van Lucius Tarquinius Superbus
Zijn koningschap duurde van 534 - 509 v. Chr.

Lucius Tarquinius Superbus stond onder het Romeinse volk bekend als Tiran. Het begrip tiran (latijn: tyrannus) had in het oude Rome echter een heel andere betekenis dan nu. Een tiran in Rome betekent slechts een persoon welke de macht onrechtmatig had verkregen. Niet meer, niet minder.

Lucius Tarquinius Superbus bleek echter een tiran in beide betekenissen van het woord. 

De Tempel van Jupiter zoals die werd gebouwd onder Superbus


Het grote riool van Rome
Ook wel bekend onder de Latijnse naam Cloaca Maxima. Het riool, hieronder aangegeven door de rode lijn, liep door het dal tussen de verschillende heuvels van Rome. Hier ving het systeem het water en en loosde dit in de rivier de Tiber.

Een gedetaileerde kaart van de omgeving van Rome.
De belangrijkste steden uit de koningstijd zijn rood onderstreept, met uitzondering van Alba Longa gezien deze stad niet meer bestond aan het eind van het koninkrijk.

Leefgebied van de Volsken

Lucius Junius Brutus
De bijnaam Brutus betekent; de onnozele. Brutus was echter zo slim dat hij zijn bijnaam bewust verwierf om er voor te zorgen dat de koning in hem geen gevaar zag. Brutus zal bekend komen te staan als de 'Bevrijder van de Romeinen' en deze titel zal zijn nakomeling inspireren. 


Een van zijn nakomelingen is Marcus Junius Brutus, de man die Julius Caesar samen met enkele Senatoren vermoordde in de Senaat. Brutus was beïnvloed geworden door de andere Senatoren. Julius Caesar zou volgens hen koning willen worden en wie anders dan een nakomeling van de Bevrijder van Rome zou het volk van Rome kunnen bevrijden van deze wolf in schaapskleding? 

Lucius Junius Brutus kust moeder aarde bij het Orakel van Delphi
Titus en Arruns Tarquinius staan aan zijn zijde.

Lucretia zit te weven wanneer haar echtgenoot en Sextus Tarquinius binnenkomen

De verkrachting van Lucretia 
Afbeeldingsresultaat voor Rape of Lucretia

De eed van Lucius Junius Brutus na de dood van Lucretia

Reacties

  1. Dank voor de tijd en moeite die je erin steekt! Luister met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een uitermate boeiende serie podcasts. Hoewel het mij af en toe duizelt van de vele namen en opeenvolgende gebeurtenissen welke genoemd worden, vind ik het goed te volgen. Ik vind uw stem prettig om naar te luisteren. Dank voor het delen van uw kennis op deze wijze.

    Mark de Niet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind antieke geschiedenis erg boeiend, ik heb daarom al reeds de engelstalige podcast van Mike Duncan over de geschiedenis van Rome geluisterd. Ik ben niet lang geleden uw podcast tegengekomen. Als Nederlandstalige podcast verwachtte ik er niet veel van maar ik ben blij dat ik toch ben begonnen met luisteren. Ik vind uw podcast namelijk diepgaander en beter te volgen. U heeft er in ieder geval een fan bij!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten