Aflevering 3 - Het orakel van Lavinus.

Mededeling: 
In de eerste aflevering(en) van de Geschiedenis van het Romeinse Rijk maak ik mij consequent schuldig aan het verkeerd uitspreken van enkele namen. Met name de uitspraak Virgil in plaats van Vergilius stuit velen van u tegen de borst.

De verkeerde uitspraak is het gevolg van het gebruik van Engelstalige bronnen. Het kost mij te veel tijd om alle Virgils te vervangen met Vergiliussen en daarbij zouden de zinnen niet langer vloeiend verlopen als ik individuele woorden opnieuw ga inspreken. 

De uitspraak van de namen wordt naar verloop van tijd beter. Helemaal 100% goed zal het nooit worden. Ik ben namelijk nooit onderwezen in de Griekse of Latijnse taal.

Ik hoop dat de beginnersfouten u niet weerhouden verder te luisteren. Dit is mijn eerste podcast en ik heb in de loop van de afleveringen veel geleerd waardoor de afleveringen naar mijn mening steeds beter worden. Mijn excuses voor het ongemak. 

In deze aflevering komen de Trojanen aan op de plek waar zij al die jaren naar toe geleefd hebben. Hier ontstaan al snel conflicten met omringende bevolkingsgroepen en de aankomst ontvlamt een series aan oorlogen welke de Trojanen doen veranderen in Latijnen en een basis biedt voor een koninkrijk. Uit de nakomelingen van Aeneas worden Romulus en Remus geboren en zij stichten in 753 v. Chr. de stad Rome.


De aankomst van Aeneas in Latium.
Aeneas' arrival in Latium - Gerard Hoet (1648-1733)

Latinus ontvangt Aeneas bij zijn paleis.
Latinus welcomes Aeneas and offers his daughter Lavinia in marriage - Frencesco de Mura (1696-1782)
Aeneas doodt Turnus. 
Aeneas and Turnus - Luca Giordano (1634-1705)

Kaart van het Etruskische koninkrijk in de ijzertijd.
[Bron]

Kaart van 'Magna Graecia'.
[Bron]

Kaart van Griekse en Etruskische invloeden in Europa.
[Bron]

Kaart van de verschillende ethnische groepen in Italië rond 500 v. Chr.
[Bron]
Een aantal afbeeldingen van de scène waarbij de wolvin de kinderen vond en voedde.
"The She-Wolf with Romulus and Remus" - Domenico Parodi & Francesco Biggi (1676-1736)
The Capitoline She-Wolf - Antonio del Pollaiolo (1100-1200)
De herder Faustulus vindt de kinderen en biedt hen onderdak.
Romulus and Remus given shelter by Faustulus - Pietro da Cortona (1643)
Romulus en Remus zien de gieren op de heuvels Palatijn en Aventijn.
"The brothers, disputing over the founding of Rome, consult the Augurs" - Giambattista Fontana (1575)
Romulus doodt Remus.
"The brothers, divided by the Augurs, resort to arms and Remus is killed" - Giambattista Fontana (1575)

Dit artikel [LINK] beschrijft hoe de stichting van Rome wordt verondersteld slechts een van de vele stichtingsmythen te zijn. Echter zijn er meer dan één oude bronnen welke het bestaan van Romulus & Remus beschrijven als zijnde daadwerkelijk geschiedenis. Ondersteund door archeologisch bewijs én bronnen is dit een interessante paper.


Reacties