Aflevering 2 - De reis naar Hesperia.

Mededeling: 
In de eerste aflevering(en) van de Geschiedenis van het Romeinse Rijk maak ik mij consequent schuldig aan het verkeerd uitspreken van enkele namen. Met name de uitspraak Virgil in plaats van Vergilius stuit velen van u tegen de borst.

De verkeerde uitspraak is het gevolg van het gebruik van Engelstalige bronnen. Het kost mij te veel tijd om alle Virgils te vervangen met Vergiliussen en daarbij zouden de zinnen niet langer vloeiend verlopen als ik individuele woorden opnieuw ga inspreken. 

De uitspraak van de namen wordt naar verloop van tijd beter. Helemaal 100% goed zal het nooit worden. Ik ben namelijk nooit onderwezen in de Griekse of Latijnse taal.

Ik hoop dat de beginnersfouten u niet weerhouden verder te luisteren. Dit is mijn eerste podcast en ik heb in de loop van de afleveringen veel geleerd waardoor de afleveringen naar mijn mening steeds beter worden. Mijn excuses voor het ongemak. 

Tijdens aflevering 2 volgen we het verhaal Aeneas volgens Virgil's Aeneid

De Trojaanse held legt met zijn volgelingen een reis af die hem brengt van Troje naar Thracië, naar Kreta, naar Epirus, Sicilië, Afrika en uiteindelijk het Italiaanse vastenland.

Gevolgd en achtervolgd door Goden die hen beschermen en tegenwerken is het verhaal een om van te genieten.

Hierbeneden enkele afbeeldingen, teksten e.d. welke het verhaal verduidelijken.


De ontmoeting tussen Anchisis en Aphrodite (Venus in de Romeinse mythologie) aan de voet van de berg Ida. 
Venus and Anchises - William Blake Richmond (1889 - 1890)

De vlucht uit Troje van Aeneas, zijn vrouw hem achtervolgend, zijn zoon aan zijn zijde en zijn vader tillend. 
Aeneas fleeing from Troy - Pompeo Batoni (1753)

De ontmoeting tussen de schaduw / geest van Creusa en Aeneas tijdens de val van Troje. 
Wanderings of Aeneas - The Carracci (1663)
De reisroute van Aeneas en zijn volgelingen


Een globaal beeld van de gebieden in en rondom het oude Griekenland.


De landing van Aeneas in Thracië en de bloedende plant.
Aneas lands in Thrace - Wenceslas Hollar (Date unknown)

Een afbeelding van het mythische Griekse wezen Cyclops.

De aankomst van Aeneas in Carthago.
The Arrival of Aeneas in Carthage - Jean Bernard Restout (1772-1774)

Aeneas verteld over zijn avontuur aan Dido. 
Aeneas tells Dido the misfortunes of the Trojan city - Pierre-Narcisse Guérin (1815)

De dood van koningin Dido.
Death of Dido - Guercino (1631)

De dood van Anchisis in Sicilië
Eimmart: The death of Anchises - Georg Christoph Emmart (1688)


De brandende schepen van Aeneas bij Sicilië.
Eimmart: The Trojan fleet burns - Georg Christoph Emmart (1688)

Aeneas, de sibille en Charon bij de rivier van het leed in de onderwereld. 
Aeneas on the Bank of the River Styx - Pietro Testa (1611-1650)

Aeneas en de Sibille in de onderwereld.
Aeneas and the Cumaean Sybil in the Underworld - Unknown artist (1605) 

De volledige teksten van Virgil's Aeneid en van Homer's Iliad vind je hier. Boek I - VI van Virgil's Aeneid vertellen het verhaal van deze aflevering.


Reacties

  1. Geachte,

    Is de laatste afbeelding niet van Jan Brueghel de Oude?

    Met joviale groet,

    Niels Hunck

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten