Aflevering 1 - Proloog.

Mededeling: 
In de eerste aflevering(en) van de Geschiedenis van het Romeinse Rijk maak ik mij consequent schuldig aan het verkeerd uitspreken van enkele namen. Met name de uitspraak Virgil in plaats van Vergilius stuit velen van u tegen de borst.

De verkeerde uitspraak is het gevolg van het gebruik van Engelstalige bronnen. Het kost mij te veel tijd om alle Virgils te vervangen met Vergiliussen en daarbij zouden de zinnen niet langer vloeiend verlopen als ik individuele woorden opnieuw ga inspreken. 

De uitspraak van de namen wordt naar verloop van tijd beter. Helemaal 100% goed zal het nooit worden. Ik ben namelijk nooit onderwezen in de Griekse of Latijnse taal.

Ik hoop dat de beginnersfouten u niet weerhouden verder te luisteren. Dit is mijn eerste podcast en ik heb in de loop van de afleveringen veel geleerd waardoor de afleveringen naar mijn mening steeds beter worden. Mijn excuses voor het ongemak. 

Tijdens deze aflevering kijken we naar (de aanleiding van) de oorlog van Troje.

In het begin van de aflevering heb ik het over een huwelijk tussen twee goden. Dit zijn de goden Thetis en Peleus. Het huwelijksfeest een is bekende gebeurtenis in de Griekse mythologie en is vastgelegd op doek door Cornelis Cornelisz. van Haarlem.

De bruiloft van Thetis en Peleus.

Cornelis Cornelisz. van Haarlem - The Wedding of Peleus and Thetis.






















Daarna de keuze van Paris, prins van Troje. Welke mocht kiezen welke van de drie godinnen: Hera, Athena of Aphrodite de mooiste was. Ook dit is vastgelegd op doek.

De keuze van Paris.

The Judgement of Paris - Guillaume Guillon Lethière (1812).


De ontvoering van Helène van Sparta.

'Paris abducting Helen' - Gavin Hamilton (1782-1784).


Dan een kaartje van de situatie in Griekenland en omstreken zoals die 1300-1100 v. Chr. bestond. Het kaartje is misschien niet helemaal duidelijk maar het geeft ongeveer een beeld van de situatie toen. Zoals je ziet zijn er vele verschillende stadstaten welke samenwerkte, maar ook vaak met elkaar in oorlog waren. Athene en haar bondgenoten horen niet bij het bondgenootschap, zij waren lange tijd in oorlog met de rest van de stadstaten. De vele namen op het kaartje wijzen naar geboorteplaats of laatste rustplaats van de figuren voorkomend in de verhalen van Homer's Iliad.

Kaart van Griekenland omstreeks 1300-1100 v. Chr. 


Aphrodite redt Paris van de dood tegen koning Menelaus.

Bron onbekend.

Een groot deel van de aflevering is gebaseerd op verhalen uit het schrift dichter Homeros, genaamd Ilias. Ik heb delen uit de podcast gelaten omdat de aflevering anders te lang zou duren. Echter is het zeker de moeite waard de extra informatie op te zoeken en te lezen. Het makkelijkste is dit te doen via wikipedia. Begin dan bij de oorlog van Troje en klik dan op de gekoppelde artikelen welke op deze pagina voorkomen.


Reacties